IlkkaPorttikivi

Onko lentomatkustaminen ympäristörikos?

Osallistuin tänään “Matkustaminen – mukava harrastus vai ympäristörikos?" -keskustelutilaisuuteen. Keskustelu tuli kuin tilauksesta, koska olen painiskellut asian ristiriitaisuuden kanssa jo pidemmän aikaa. Onko oikein, että matkustamme lentäen niin paljon? Ovatko matkoilla kokemamme asiat riittävän arvokkaita verrattuna siihen, kuinka epäekologista se on?

Lentäminen on nykyään naurettavan halpaa. Keski-Eurooppaan suuntautuvan lennon hinta on verrattavissa muutaman sadan kilometrin matkaan junalla kotimaassamme Suomessa. Matkustaminen ei ole enää kiinni siitä, kuinka paljon rahapussissa on täytettä. Ennen se oli vain eliitin huvia tai pitkän säästämisen tulos.

Matkustaminen on myös naurettavan helppoa ja houkuttelevaa. En edes yritä valehdella, ettenkö olisi hieman kateellinen niille tutuilleni, jotka reissaavat monta kertaa vuodessa (lähinnä isin rahoilla) lämpimissä maissa. Kyllä minäkin nauttisin olostani lämpimällä hiekkarannalla marraskuussa. Nauttisin ihan helvetisti! Mutta kuinka kauan siitä nauttisin? Miten raja tulee vastaan?

Lentäminen on ollut jo pitkään varsin samanlaista. Lentopetrolia palaa (nykyään toki energiatehokkaammin kuin ennen) ja ilmaan noustaan. Polttoainetta kuluu paljon ja siitä syntyy runsaasti päästöjä. Mitään mullistavaa kehitysaskelta ei lentämisen saralla ole tapahtunut, eikä ole näköpiirissä, että olisi edes tulossa. Miksi lentäminen sitten voi olla niin edullista? Lentopetroli eroaa huomattavasti meidän tutuilta bensa-asemilta tankattavista polttoaineista: siitä ei tarvitse maksaa veroa. Kun maksat huoltoasemalla tankillisen bensaa, sen hinnasta 70 % on veroa. Myöskään ulkomaanlentojen lipuista ei tarvitse maksaa veroa. Pöyristyttävää. Lentäminen on paitsi epäekologista myös veropolitiikalla tuettua.

Tuleeko lentomatkustamisen raja joskus vastaan? Voihan olla, että lentäminen muuttuu jossain vaiheessa epäsuosituksi ja paheksutuksi, kun ihmisten tietous sen ympäristövaikutuksista kasvaa. Tai ehkä se menettää hienoutensa ja arvostuksensa, kuten turkiksille on käynyt. Mitä jos lähimatkailun suosio kasvaa, ja töissä lomakuulumisia vaihdettaessa katsotaankin kieroon sitä, joka lensi Thaimaahan ja takaisin? Ei vielä aikoihin. Toivottavasti joskus.

En voi silti mitään sille, että haaveilen matkasta Barcelonaan perheeni kanssa katsomaan El Clásicoa. Ehkä lentolippuja varatessa ostan itselleni myös puhtaamman omantunnon, ja lahjoitan matkan aiheuttamien päästöjen verran rahaa jollekin järjestölle, joka nollaa päästöni toiminnallaan. Jos lentäisin Thaimaahan, puhtaamman omantunnon saisin noin 100–200 eurolla. Toinen tilaisuudessa esille noussut keino on ostaa tietty määrä metsää, suojella sitä ja imaista sen kautta lentomatkoista aiheutuneet hiilidioksidit pois ilmakehästä.

Lentomatkustaminen on luonnonvarojen, ympäristön ja ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta aivan liian halpaa. Se ei saisi olla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

En ota eettisyyteen kanta, mutta noihin päästöihin.

Nykyaikainen B737 lentokone syö Rohdoksen reissulla noin 2,5-3l per 100km per matkustaja. Eli karkeasti nykyaikaisen diesel-auton +2h kuorma luokkaa. Mukaan on laskettu nousut ja laskettu.

Toimituksen poiminnat